Saturday 17 September 2011

Mati

Salam~

A : Apa yang paling hampir dengan kita?
B : handset, mousepad, keyboard, screen laptop, pencilcase, charger laptop
A : WOiii! Bagi jawapan yang bermaruah sikit boleh tak?
B : Err ye..ye...ermm...mati.
A : Hahh..tau pun. Yang tercegat lagi kat sini buat ape? Ye! Kaulah...yang tengah tengok screen laptop tuh. Pegilah solat!
B : Tapi, aku dah solat zohor....?
A : Yang wajib je? Solat hajat, taubat, tasbih sume dah buat???
B : Errrr,,,,

Korang pernah terbayang tak....saat korang dimasukkan ke dalam liang lahad...pastu, tulang bertemu tulang...disebabkan kubur yang sempit. Apa?? Kau ingat kubur tu macam rumah banglo kau? Huhh, banglo  yang dalamnya tujuh kaki sahaja. Pastu, tujuh langkah tetamu terakhir ....

Then, malaikat munkar nakir pun datang. Korang ingat diorang tu just datang sebab nak temankan korang kat situ ke? No. Hell No..Tu belum ular sawa, scorpion dan segala binatang berbisa datang secara volunteer nak temankan korang. Almaklumlah....banyak sangat enjoy kat dunia. Sampai tak hengatt alam barzakh.

Hmm...tu lah yang aku terfikir masa aku melawat orang sakit dan orang yang dah lama mati masa rayer aritu. Aku jumpa Abah ( Well, aku panggil abah je kat paklong aku. Dah mcm bapak aku sendiri). Bayangkan, dia terlantar kat ICU di pagi Syawal. Aku sayang abah. Memang tipu kalau aku cakap aku tak nanges masa tengok dia. Bertakung je air mata aku sebab nak cover macho. With all those wires....ya ALLAH...itu baru sikit azabnya. Sampai aku pernah berharap, biarlah aku mati masa muda-muda ni. Haishh....

Then, aku tengok Nek Su...Ohmai ohmai....Neksu sakit? She's the one that will smile sweetly kalau aku visit dia. Neksu.....="( Nak jatuh airmata aku masa kiss pipi neksu. nak makan, minum sume pakai wayar. Anak dia yang jaga sume. Cucu-cucu yang laen juz tengok dari jauh. Well, kalau kita sakit...ada ke yang sanggup jaga dengan sukarela? Aku terpikir kalau aku sakit terlantar cmtu...camane ea? Ntah2 member-member pun lari. Adik-adik aku pun juz lambai dari jauh. Haishh...Nauzubillahh

Then, tgk makcik aku. Pun sama....sakit jugak...small stroke. Hmm....cmane ni? She just a not too old and not so young woman but....look at her. Sakit tak kenal usia. Sape-sape pun boleh kena. Lagi-lagi orang macam aku  ni. Entah-entah....esok dah kiokk. Mak kata, sakit sebelum mati tu meringankan dosa-dosa kita.
Oh mak....orang nak mati terus taknak sakit-sakit boleh tak? Mak abah aku sangat positive dalam hal-hal mati. Mati adalah satu pintu untuk bertemu Illahi. Usahlah risau, usahlah bimbang. Teguhkan iman. Kuatkan semangat...


Aku termangu-mangu dalam dunia ku sendiri. Terawang-awang...antara langit dan bumi. melihat insan-insan tersayang di bawah sana. Ohmai ohmai... I hope...scrap of this life will not be waste anymore.

Aku pun manusia biasa. Sangat -sangat lemah....fragile....




#updated : abah dan neksu dah takde kat dunia ni. Alfatihah

No comments:

Post a Comment