Friday 16 January 2015

Why we have to kahwin?

Assalamualaikum.

Okay dulu dulu kalau kami satu family tengok drama Melayu, dan ada scene anak muda bercinta, Abah was like;

"Ha, nanti Yaya macamtu lah. Bercinta masa sekolah." Saja mengusik. And aku akan jawab,
"NO. Hishh. Taknak ah. Takdenya. Takkan. Yaya akan ada boyfriend paling awal pun masa 21,"

Pastu, to make it worse, aku cakap aku akan kahwin umur 22. 15.05.15. Sebab time tu birthday aku. And tarikh cantik. Kahkahkah.

Now I'm 21. And another four months ahead, aku 22. Fuiyoo. 

Masalahnya bukannya takde boyfriend. Tapi taknak boyfriend. Let me share a story with you. Kadang malas nak explain bila orang asyik tanya 

*baca ikut lagu Taufiq Batisah*
"Boyfriend kat mana? Boyfriend boyfriend kat mana?" Ditanya~
"Bakal zauj kat mana? Bakal zauj bakal zauj kat mana?" Ditanya - tanya lagi~
"Jodoh kat mana? Jodoh jodoh kat mana?"

"Eh manalah aku tau. Dah dia pakai Google Maps sape suruh, aku suruh pakai Waze dia taknak dengar. Tu yang dia tak jumpa jalan untuk cari aku"

Dia cenggini tau. Cey zaman sekolah kononnya taknak bercinta ah kan. Sebab ceyy konon tengah study lagi la ape la kan. Walaupun kawan kawan aku bersepah sepah couple. Right away lepas SPM, there's one guy dan mari kita namakan dia K. Mr. K. Setahun we got to know each other. Tapi, punyalah susah untuk aku teruskan ke next level or apa apa seumpama itu. Kawan je. And setahun tu dia ajak kuar memang aku taknak. 

Kalau orang yang ajak kuar tu, lelaki, tapi dia kawan sekolah aku, kawan asasi aku, kawan degree aku, means yang ada pertalian sekelas seuniversiti secourse aku tak kisah sangat. Tapi, untuk lelaki yang memang aku tau niat dia, memang aku tau dia nak approach aku, memang seboleh bolehnya aku nggak mau jumpa dengannya. Nggak mau kuar lepak kat mana mana. Kalau member member yang aku sebutkan seperti di permulaan perenggan tu, lepak mamak makan capati pun takde hal wey. 

Setahun K tunggu, dia pun blah. Dan sikit hari lagi nak kahwin dah dia. Dah jadi tunang orang dah si K tu. Next is A. 

A tunggu dekat dua tahun jugakla. Sampai satu hari dia tunggu kat kedai makan berjam jam. Dia pun aku taknak. Teringat lagi diorang yang tunggu ni. Aku memang kesian tapi I'm so not ready. Untuk commit dengan sesuatu seperti itu.

Babe, relationship is commitment and why the hell uols love commitment? I hate it. Kau bayangkan. We got commitment as Allah's servant, daughter, sister, student, employee, LEPASTU KAU NAK TAMBAH LAGI SATU COMMITMENT DENGAN BOYFRIEND?!

Masa A ajak kuar, aku dah halfway dah nak pergi, boleh pulak aku berhenti jap tepi jalan dekat orang yang jual cendol tu, aku cakap dengan Fiza, 

"Beb... Kita ni takde boyfriend sebab kita yang taknak kat orang, memilih dan so not ready. I hope pasni kita tak meroyan dah cakap kenapa takde boyfriend, mana boyfriend and bullshit semua tu."

And aku jumpa A pun macam haha. Macam kelakar je. You guys can't imagine how I did it. Kalau takpercaya, tanya Fiza. Jadah weirdo betul aku. You guys will never found any perempuan macho seperti aku.

Then, A pun dah ada girlfriend kot sekarang ni. Lulz, 

Next!

Q. Q ni lagi lama sebenarnya. 5tahun. Sabar nokharomm Q ni kau tau tak. Erm. I have to let him go. Sebab aku memang nak berkawan je. Buat member member boleh lah. K ke... A ke... Q ke... semua aku tak ready. Taknak. Noktah.

Mak cakap sebab aku takjumpa Mr. Right aku lagi. Yelah kot. Nanti kalau aku belajaq oversea, aku cari la family name Right. Kot kot dia ada anak lelaki, jumpa dah la Mr. Right aku. Kahkahkah.

Then, kalau 15.05.15 ni aku takjadi kahwin, aku taknak kahwin dah sampai bila bila. Ceyy. Okay tak tak. Aku akan postpone tarikh nikah aku ke 2021. 21.12.21. Itulah tarikhnya. Wakakaka. Siot je. Ala janganla percaya sangat apa aku cakap ni. Aku takserius pun nak kahwin. Just menganyam angan angan sebab tarikh cantik. Wakakaka. 

Nenek Melor cakap umur 27tahun baru boleh fikir hal hal calon ni. Sekarang study dulu. Unless kalau Siti tetiba cakap dia taknak langkah bendul, aku fahamla. 

2015, 2016, 2017 = Aku nak beli kereta
2018, 2019, 2020 = Aku nak beli rumah

Jadi macam takde perancangan nak beli boyfriend. #Eh? 

Friendly Reminder untuk Kanda. (KORANG JANGAN BACA NANTI MUNTAH)
Kanda, walaupun abah dah belikan dinda kereta, tapi dinda tetap nak beli 1 kereta sendiri guna duit dinda sendiri. Dinda kan independent dan macho. *Ehem* Lepastu kan kanda, dinda nak beli rumah sendiri jugak. So, kalau kanda taknak datang 15.05.15 ni, kanda jangan datang nak kacau kacau dinda sampai la 2021.

Perghh kemainnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!

Gila panjang mukaddimah. Aku takpaham kenapa semua orang nak kahwin. Sikit sikit dekat group whatsapp nak kahwin nak kahwin. Yang kat Twitter kau takpayah cakap ah. Kat kelas siap ada orang distribute kad kahwin. K, yang dah ada calon nak kahwin, kahwin je lah. Kang kalau aku takbagi kahwin kang cakap aku ni pendakyah pulak. 

Sebab sebab kita takpayah berangan nak kahwin:

Tanggungjawab
Kenapa kau sibuk sibuk sangat nak kahwin sedangkan hidup kau pun terumbang ambing? Solat pun tak cukup 5 kan? Takpayah tanya banyak la. Subuh kau pukul berapa? Hmm. Itu tanggungjawab kita sebagai hamba Allah, then? Assignment pun buat last minute, ada hati nak kahwin. Puii. Okay, cenggini. Aku tak ingat macamana conversation ni bermula tapi tiba tiba topik tanggungjawab yang masuk. Rasanya sebab ada pasangan laki bini yang hampir bercerai ke ape ntah datang refer kat parents aku.

Aku: Mak, kalau dah lama kahwin 20, 30 tahun, rasa cinta tu mungkin dah takde kan. Tapi lebih kepada tanggungjawab je. Tanggungjawab besarkan anak anak and kasih sayang tu maybe ada cumanya lama lama makin pudar. Yang ada hanyalah rasa tanggungjawab.

Mak: *fascinated* Abang~~~ Meh sini kejap.

*Adesss... Mak aku ni panggil geng dia pulakkkkk*

Abah : Ye... Kenapa?
Mak: Tu cuba tanya puteri abang tu, apa dia cakap tadi. Dia pun dah mature pandai dah fikir pasal tanggungjawab.

Aku: *Repeat balik apa yang aku cakap tadi*

Abah: Eh apa pulakk pudarnya. Abah sayang isteri Abah ni *Cium dahi mak* 

Aku: *Buat emoji jeling*

Hek elleh Abah ni. Sempat lagi dia. Aku memang skeptikal bab bab relationship n kahwin apa sume ni. Serious beb. Kau kahwin. Then, 20 tahun.. okay, takpayah lama sangat la. 5tahun 10 tahun kau yakin ke yang rasa cinta kejadah bullshit itu semua still sama macam hari 1st kahwin? No. Takde. Kalau ada pun, semuanya atas rasa tanggungjawab. Tanggungjawab membentuk keluarga yang harmoni, tanggungjawab membentuk environment yang bagus untuk anak anak kau membesar. Kau rasa kau mampu ke loving loving macam abah aku buat even dah 20 tahun kahwin? I bet your answer is no. Kau takmampu.

Freedom
Kau ingat kahwin ni seronok ke? Benda mudah? Yang perempuan. Kau kene report everything kat laki kau tau tak. Kang kau derhaka pulak. Elok elok kau boleh lepak mamak tengok bola dengan member kau, tetiba dah takbleh. Sebab laki kau tak bagi. SeDihnyaa. Elok elok kau boleh masak makanan kegemaran kau hari hari, dah takboleh sebab laki kau suka makan benda lain. Kau yang bebas untuk memilih study atau kerja terpaksa lupakan semua sebab laki kau suruh duk rumah je jaga anak. Kau yang boleh duduk duduk siapkan makan pakai untuk diri kau je tetiba kena siapkan makan pakai laki kau. Lelaki? Diorang akan tetap menjadi lelaki sampai bila bila. Takdenye menjadi suami orang. Dia takkan siapkan makanan untuk kau. Dia takkan ironkan baju kau or tolong kau lipat kain ke, atau apa apa je lah. Dia akan tengok tv dan yang dia tau, makanan dah ready. Well, abah aku duk kat dapur sekali tau tolong mak aku masak. Aku ingat lagi mak aku sakit, kene tahan wad. Abah aku seawal 7pagi dah hantar sarapan kat mak aku. Dia masak sendiri sebab mak aku takbleh makan makanan berminyak. Mak aku takde pun makan makanan hospital sebab abah hantar makanan untuk mak tepat pada masanya takpernah lewat. Sampai doktor dan nurse kat situ pun puji. 

Beb, takpayah cakap jauh la. Takpayah cakap kalau korang kahwin. Korang yang ada boyfriend ni, patuh betul dengan boyfriend kau kan? 
Boyfriend kau cakap dia suka tengok orang pakai shawl, kau pun pakai shawl sepanjang masa. Boyfriend kau cakap dia suka tengok perempuan pakai spectacles, kau pun takbukak bukak spectacles kau. 
Boyfriend kau cakap jangan pakai baju warna pink, kau pun takpakai la baju warna pink.
Boyfriend kau cakap jangan kerja, kau pun tak kerja, boyfriend kau cakap jangan keluar, kau pun tak keluar. 
Boyfriend kau cakap kau gemok, beriye la kau nak kurus.

Aku ada tau member yang boyfriend dia cakap cenggini kat dia:
"You kan. Selagi ada lemak lemak kat badan you ni, I taknak tau kahwin dengan you."

Ya ampunn. Nauzubillahhh. Sampai hati dia cakap kat girlfriend dia camtu? Heh, tu tak termasuk lagi yang ada girlfriend, tapi sibuk duk flirting dengan perempuan lain, sibuk dating dengan perempuan lain. Now tell me my dear, WHY WE HAVE TO KAHWIN? 

And... Jadahnya bila kau buat keputusan untuk diri sendiri beb? Bila? Asyik ikut cakap boyfriend je. Mehh~ Bosan betul.

Family
Bila kau dah kahwin dengan dia, kau kena ingat kau kahwin dengan family dia sekali beb. Ada member aku ni cakap gini:

"Hmmm. Dia lagi pentingkan mak dia tau. Tak fikir pasal aku pun,"

Aku terkejut gila member aku cakap cenggini pasal boyfriend dia. Ya ampunnnn. Memangla kene lebihkan mak dia. Dah mak dia yang lahirkan dia. Kau kene ingat ye perempuan, kau takboleh nak harapkan laki kau lebihkan kau. Mak dia tu lagi penting tau tak. Kau ada hati nak kahwin tapi benda simple camtu pun kau takbleh digest? Kalau takready nak sayang mak mentua kau, kau jangan fikir untuk kahwin. Kau taknak laki kau jadi anak derhaka kan. Aku ingat lagi masa arwah Opah aku sakit, mak aku jaga mak mentua dia hingga ke akhir nafas arwah. Bukan anak anak arwah yang perempuan tau yang jaga. Tapi mak aku. Mak aku yang jaga. Mak mentua dia. I'm so proud of my mom.

Tu baru mak dia. Kau takhadap lagi 
Ayah dia. 
Adik beradik dia. 
Pakcik makcik dia. 
Macam ada satu kes ni. Makcik pakcik lelaki ni agak close minded sikit cakap cenggini:

"Eh, apasal la kau pilih perempuan ni jadi bini kau? Sudahlah hitam, gemok, takpadan dengan kau yang hensem dan putih,"

Hah. Kau cukup tabah tak nak lalui hinaan sebegitu? Tak masuk lagi kalau kau panggil laki kau bby ke bie ke apa apa la seumpama itu. Nanti pakcik makcik yang tua tua mesti macam jengkel gila dengan kau. Kahkahkah. 

See. Bila kau kahwin dengan seseorang, kau kena ingat beb. Kau kahwin dengan family dia sekali. 




Okay dah sekian sahaja untuk harini.







No comments:

Post a Comment