Tuesday 16 July 2013

Kenapa Perempuan Suka Korean Dramas?

Assalamualaikum...

Ehem, by the way... lelaki pun suka jugak tengok Korean Dramas. Kenapa aku cakap camtu? Hello, sape yang ajar aku tengok citer korea? Tak lain tak bukan ialah warga lelaki =.= Along Daus yang ajar. Lagu-lagu Korea, We Got Married bagai. Sape yang ajar? Ye, si Along yang jadi kepala. Aku ni dengan hati yang kudus layankan je lahh cerita-cerita sedemikian rupa.


Ingat lagi tak cerita Sassy Girl Chun Hyang? Ye, aku tau drama tu dah lama. Tapi best kot. Best sangat. Dan pada 2013 ni, aku kembali menontonnye pun. Insan yang paling pangkah cerita korea pulak tu kann. Aku pun tak tahu lah kenapa orang suka tengok cerita korea. Most of them tu fake kot. Haha. Lumrah manusia, suka yang cantik. Pada aku, apa nak nilai luaran orang. Asalkan hidup mewah tanpa berhutang, hati bersih tak lupa sembahyang. Eceh. Keluar lirik lagu lak mukaddimahnye.

Sebenarnya, agak pelik untuk aku taip entry ni. Kenapa? Aku tak suka doww. Aku pernah cuba untuk suka. Aku tengok tengok tengok dan tengok. Tapi, akhirnya aku kecundang. Dan terus off laptop aku. Takde satu pun cerita korea yang boleh buat aku melekat sampai habis kecuali, Sassy Girl Chun Hyang. Huhh, sampai keluar air mata macho aku. =.=" Citer ni memang puaka dan berhantu sebab berjaya buat aku fall for it till the end. First time aku tengok cerita tu, 4 tahun lepas. Dan sampai sekarang masih terkesan kat hati aku. Tsk tsk!

Berbalik kepada tajuk entry. Haaa kauuu. Mukaddimahnye pun dah sampai tiga perenggan. Apecer ni? =.=


PERTAMA
Hero dan heroin yang cun melecun. Now tell me, sape tak suka perempuan cantik dan lelaki kacak? *Krikk.. krikkk* Sumpah takde sape yang menyampah. Lumrah dunia laa suka benda-benda cantik kan? Orang cantik apatah lagi. Terus jatuh cinta. Hampir semua orang adore Zayn Malik, Lee Min Ho, Ian Somerhalder. Siap ngaku jadi gurlfren diorang lagi. Kalau bleh, malam-malam tu nak berangan kahwin dengan Lee Min Ho dulu baru bleh tido. Sekarang, ce gtau aku sape yang berangan-angan nak jadi isteri Psy? Dia femes gak what... kaya lagi. Baru-baru ni ade perform kat Penang. Kenapa? Kenapa takde?



KEDUA
Jalan cerita yang pendek dan padat. Dia takde meleret-leret sampai 8 seasons. Paling banyak pun, 20 episod je. Takmacam sinetron indonesia yang beratus-ratus episod. Juga tak sama macam telenovela filipina dan latin. Dan yang paling penting, tak macam drama swasta melayu yang memakan masa sebulan-dua bulan. Kire kalau marathon, sehari bleh habis la. Itupun kene korban waktu study la. Kau duduk je tengok citer tu tak buat benda lain. Berhenti untuk solat je. Pastu makan maggi depan skrin =.=


KETIGA
Hero dia mesti lah memainkan peranan sehabis baik bagi mendapatkan komen 'Awww so sweet'. Mengikut kajian yang sahih lagi benar, industri perfileman korea buat drama, buat movie based on apa yang penonton nak. So, akan ada survey macam apa ciri-ciri lelaki idaman perempuan... So, nanti dia akan buat watak lelaki tu pakej lengkap sebagai hero idaman gadis gadis. Tak macam cerita Melayu, yang tak habis habis menayangkan ego si lelaki. Dan cerita Indonesia yang asyik percaya kan perempuan yang jahat. Serta, hero hindustan yang asyik kena belasah sebab tak cukup kaya dan tak layak untuk perempuan tu.

KEEMPAT
Heroin mereka sangatlah tabah dan gigih! Macam superwoman gitu. Jarang cerita korea yang heroin dia nangis lembik je sambil menjerit jerit panggil pari-pari. Heroin cerita korea jugak, disamping comel dan melecun... mereka sangat pandai berdikari. Kau tengok citer My girl, My Love Patzzi, Sassy Girl Chun Hyang. Even ada jugak heroin yang menyamar jadi lelaki dan menjadi amat kacak sekali =.= Dont do that at home ye kids. Diorang takde la asyik kene dera je macam sinetron. Maka, menjadi satu lagi alasan tambahan on why gurls suka tengok korean dramas. Betul tak?

KELIMA
Lagu soundtrack yang amatlah sedap. Contohnya macam soundtrack Sassy Girl, Autumn In My Heart, Winter Sonata and My Love Patzzi. K, kalau korang rasa contoh2 yang aku bagi ni sangatlah old skool, ketahuilah anda semua aku taklayan drama korea. Satu-satunya drama yang berjaya ditonton dari episod pertama hingga akhir hanyalah Sassy Girl. Sedih tak cerita aku ni? Haaa... kan? Kalau cerita Hindustan, ramai yang suka gak lagu-lagunya. Tapi, kebanyakan orang tak suka tgk acara tarian cerita Hindustan. Manakala cerita korea, takde tarian sewaktu lagu soundtrack. Yang ada cuma time diorang perform je.

Maka, akhir kata... ini sahajalah yang mampu kukongsikann... Dah lama sangat peram entry ni. Busy tak hengaaaat kauuu. Entry ni sebenarnya untuk Munirah. Dia yang tanya. So, ade lahh aku buat research dalam kebizian aku. Ehemm.

4 comments: